måndag, maj 22, 2006

Ungt val-debatten...

... kräver sin lilla kommentar. Man får väl ändå säga att den där Wetterstrand lyckades bäst i den inte fullt så konstruktiva "ungt val"-debatten på fyran ikväll?

Allra bäst var nog killen i publiken, dock. "Här snackar ni om integration, jag är född i Sverige och har bott här i hela mitt liv, och ändå måste jag ansöka om svenskt medborgarskap om jag vill bli medborgare?". Ja du. Det är faktiskt helt sjukt. Att man inte är medborgare i det land man är född och uppväxt i, utan att man måste ansöka om att få bli det. Bara för att ens föräldrar råkar vara födda i ett land. Klart killen ska ha medborgarskap, precis som alla andra som är födda i Sverige. Och nej, han ska inte behöva ansöka om det. Annars tycker jag att alla som vill bli medlemmar i Klubben Sverige ska få ansöka om medlemskap. Oberoende av var de är födda. Någon slags rättvisa får det väl ändå lov att vara.

Suck. Och minsann, visst satt det en brud i publiken som hade fått vänta i fem år på besked om uppehållstillstånd. Hur kränkande kan svensk asylpolitik bli? Fler miljöpartister i riksdagen tack, så kanske vi åtminstone kan få lite styr på det där med asyl och integration.

1 kommentar:

Jakop Dalunde sa...

Jag tycker Maria kunde ha slagit sig lite på bröstet om flyktingamnestin. Nu fick ju Lars Ohly (som enligt mig var bäst denna gång) plocka hem dom poängerna. Hon kunde varit lite lugnare och självsäkrare.