måndag, mars 27, 2006

Stockholms bostadsmarknad, igen

Way. Ett halvårs stampande i Stockholms bostadskö var vad som krävdes innan jag stod utanför HSB:s kontor med ett förstahandskontrakt i handen. Ett halvår. Innan jag fick ett förstahandskontrakt.

En superfin (nåja, lite renovering kanske det krävs) trea, precis vid Järvafältet till det inte alltför svåröverkomliga priset 3772 kronor i månaden.

Någon som sa att det är svårt att få en lägenhet i Stockholm? Sluta gnäll, ställ er i bostadskön och skärp till er, alla får inte plats i innerstan.

Den 3:e april är det dags. Ett alldeles eget litet hem. No offence to those I have been living with for the last couple of years, men det var på tiden. Kanske borde ha ställt mig i bostadskön lite tidigare. :-)

4 kommentarer:

Tomas Melin sa...

Men alltså ingen har klagat på att det är brist på stora dyra lägenheter. Jag kan få en lägenhet på strandvägen imorrn... eller skulle ha kunnat, om jag haft pengarna.

Själv skulle jag inte klara 4000 i månaden mer än under en övergångsperiod.

Men sedan har du en poäng i att det också handlar om tycke, smak och kräsenhet. Å andra sidan, är det mindre bostadsbrist för det?

Bostadsbristen är for real. Jag skyller på skönhetsrådet. Jag börjar allvarligt fundera på om skyskrapor inne i stan och lite mer najsa höghus (inte nödvändigtvis miljonprogramfula) ute i förorten vore en bra idé. Ska vi bygga på redan exploaterade områden måste vi förr eller senare börja bygga på höjden...

Anneli sa...

en trea kan man lätt dela om man är två. att räkna med en hyra på mindre än 1800 kronor per månad är knappast realistiskt, bostadsbrist eller inte. Min värd godkänner dessutom om man har en borgenär, dvs man behöver inte ha fast jobb för att kunna få ett kontrakt.

Sen finns det en jävla massa knas med bostadsmarknaden. T ex att det är svårt att få en bostad om man inte har en fast anställning, trots att man kanske drar in 10000 spänn i månaden och mycket väl skulle klara av att betala sin hyra.

Jag tycker dessutom inte att min lilla trea för 3800 kronor per månad kan anses vara "en stor, dyr lägenhet".

Johan Hellström sa...

grattis till bloggnystart och lägenhet!

Tomas Melin sa...

Men varför ska man behöva dela en lägenhet? Det är ju samma sak där. Vill jag dela en lägenhet med nån skum typ så kan jag också få en lägenhet imorrn.

Poängen är ju att bostadsbristen inte handlar om att det itne går att få tak över huvudet, genom att dela elelr betala överhyror. Poängen är att det är svårt att få en bra billig lägenhet , även om man vill bo själv.