tisdag, november 07, 2006

Hemlös?

Rasmus bloggar om hemlöshet i Malmö.

"849 personer. Så många är hemlösa i Malmö. Det är skrämmande många. Jag hittade uppgiften på Malmö stads hemsida.

Ökningen är 155 personer sedan förra året. 111 av dessa bor i Södra Innerstaden. Det finns många problem att lösa för den nya majoriteten i Malmö."

Jag vill inte vara den som är den, men hur kan man bo någonstans när man är hemlös? Den trappuppgång/parkbänk/härbärge där man slaggar oftast? Så länge de hemlösa bor någonstans där de fortfarande är hemlösa så är det skamligt Malmö. Gör något, för bövelen!


3 kommentarer:

Anders Wallner sa...

Det är inte bara uteliggare som är hemlösa, Anneli...

Anneli sa...

det vet jag också. ett av de stora problemen är ju dock att man sorterar in även uteliggare i till exempel stadsdelar, och sen kan det bli väldigt problematiskt om de söker hjälp någon annanstans än där de "bor". nu vet jag ju inte hur det fungerar i malmö, kanske drog jag i min ilska lite för snabba slutsatser. i så fall ber jag om ursäkt.

MAX (©) HOBSTIG sa...

Om du en möter en frusen och halvnaken kvinna en mörk dyster novembernatt funderar du nog över varför hon knappt har några kläder på sig och frågar om du skall köra henne till Alla kvinnors hus. Om du möter en trasig hemlös i ett portvalv som sover i en papplåda undrar du nog varför han inte har någon annan stans att sova och frågar om du inte skall köra honom till Frälsningsarméns härbärge. Om du möter en liten grabb som är så påtänd att han vacklar omkring mitt i natten undrar du nog var hans föräldrar är och frågan honom om du skall köra honom till sjukhus. Om du möter en människa i nöd frågar du nog vad DU kan göra för denna medmänniska. Om du gör allt detta är du en sann medmänniska. Om du inte ens undrar, är du en jävla typ som borde bli osynlig!