lördag, oktober 21, 2006

Boktips

I flera veckor nu har jag försökt läsa ut boken som under lång tid följt med mig vart jag än går. Det är nämligen en alldeles jättebra bok. Så där bra så att jag inte riktigt har lust att läsa ut den. Jag har tänkt att jag ska tipsa om den så fort den är färdigläst, men jag har insett att jag kommer att suga på karamellen ett par veckor till, så jag måste nog tipsa fast jag har en bit kvar. Vem vet, kanske hinner ni i kapp så kan vi ha bokcirkelsdiskussion sen. Anna har redan hunnit både ikapp och förbi. Eller bara först, jag vet inte.

Hur som helst, boken har inte bara det snyggaste omslaget utan är även riktigt grym. Och tjock, så den räcker toklänge. Kavalier & Clays fantastiska äventyr av Michael Chabon handlar om superhjältar. Både tecknade och verkliga sådana. Tider för andra världskriget, platsen är New York (fast Prag en stund i början). Judiske Joe flyr (på ett ytterst innovativt sätt) till sin kusin Sam och tillsammans skapar de seriefiguren Befriaren som blir en toksuccé. Politik, spänning, realtioner och överraskningar både lite här och där. Läs. Nu.

Inga kommentarer: