måndag, oktober 23, 2006

Socialstyrelsen.

Under det tidigare nämnda supertrevliga kalaset fastnade jag i en diskussion med Helene och Victor. Nog för att jag alltid varit lite skeptiskt inställd mot socialstyrelsen, men efter att jag fått reda på detta är jag nära bristningsgränsen. Ack och ve!

"Socialnämnden är skyldig att utreda och om möjligt fastställa vem som är far för de barn som har hemvist i Sverige och vars föräldrar inte är gifta med varandra."

Är det någon annan än jag (och Helene och Victor) som hör hur illa det låter? Om jag är gift är det alltså helt självklart vem som är far till mitt barn, men om jag skulle skaffa barn utan ring på fingret är det upp till socialstyrelsen att utreda och om möjligt fastställa vem jag har nuppat med.

Fick dessutom höra en skräckhistoria på temat under kvällen där en stackars man som, inte ont anande, knallat upp till socialstyrelsen för att skriva under det lilla pappret där han tar på sig faderskapet ställs inför ett par frågor. Bland annat frågar den käre socialstyrelsetanten/farbrorn när mamman till barnet hade mens senast. Eftersom hon precis fött barn var det ju ett tag sen och den stackars mannens minne sviktar en aning varpå tvivel genast uppkommer. Kan denna man verkligen vara pappan till barnet? Shit, jag håller ju inte ens reda på när jag själv ska ha/har haft mens. Hur ska jag kunna begära att någon annan ska göra det? Nä, bäst man gifter sig.

Oerhört upprörd är jag.

Inga kommentarer: